Shadows [1959]
New York árnyai
(John Cassavetes)
amerikai dráma
Furcsamód leköt a New York árnyai, a mai átlag szemmel nézve eseménytelensége ellenére: a hétköznapi, utca és életképekből süt a Cassavetes-féle elképesztő valószerűség, hitelesség. Az észrevétlenül létező színészi játék abszolút uralja a képeket, a színészek valódi emberekként élnek, valódi karaktereket megjelenítve, valódi társas helyzetekként a jelentekben. REALIZMUS.
Negatívumként írható a már néha kissé zavaró, amatőr hatásúan nyers fényképezés és vágás. Nem is a Cassavetesnél megszokott éles vágásokra gondolok, hanem a filmnyelvileg problémás nézőpont váltásokra, amelyek néhol egy jeleneten belül is olyan hatást keltenek hogy gondolkozóba ejti a nézőt hogy ugrottunk-e egy másik időpontba vagy az előzővel folytatólagos a kép.
Az általam az utóbb látott John Cassavetes filmek közül (Arcok, Egy hatás alatt álló nő) egyértelműen ez tetszett a legjobban. Improvizatív jellege ellenére, ez keltette a legsikerültebb, legösszeszedettebb érzést nálam.
4/5
Történet:
Egy New York-i fekete családban három, egymástól teljesen különböző testvér keresi az önkifejezés vélt vagy valós lehetőségeit. Bennie, a jazztrombitás éjszakától éjszakáig tartó bódulatban dédelgeti művészlétének gyengécske lehetőségeit. Lelia, az írónő már ébredezik: szerelmi kalandjával nemcsak a lányság szertelen naivsága múlik el belőle, hanem csalódása révén az őszinteség is. Hughes, a bárénekes meg nem értett "művészként" haknizgat ódivatú dalaival.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() |