A két ikertestvér Aron és Cal a Jó és a Rossz szimbolikus megtestesítői, az ősi bibliai történetet, Ábel és Káin tragikus végű vetélkedését helyezi át az első világháborúbeli Amerikába.
ÉdentŐl keletre
amerikai filmdráma, 1955
rendező: Elia Kazan
író: John Steinbeck
forgatókönyvíró: Paul Osborn, John Steinbeck
zeneszerző: Leonard Rosenman; operatőr: Ted D. McCord; díszlettervező: James Basevi, Malcolm C. Bert; jelmeztervező: Anna Hill Johnstone; producer: Elia Kazan; vágó: Owen Marks;
szereplő(k):
James Dean (Cal Trask)
Raymond Massey (Adam Trask)
Julie Harris (Abra)
Richard Davalos (Aron Trask)
Jo Van Fleet (Kate)
A port.hu-ról:
"...nincs ember a világon, aki ne érezte volna a visszautasítás gyötrelmét. A mellőzés haragot szül és a harag valami bűnt a mellőzés megbosszulására, a bűn pedig bűntudattal jár." Kazan Steinbeck ezen gondolatára építi fel - sokak szerint legjobb - filmjét. Az 1952-ben íródott regény három generáció életét felölelő rengetegéből a befejező részt állítja a filmje középpontjába, mely az ősi bibliai történetet, Ábel és Káin tragikus végű vetélkedését helyezi át az első világháborúbeli Amerikába.

A két ikertestvér Aron és Cal a Jó és a Rossz szimbolikus megtestesítői, de Kazannál ezek a szélsőséges fogalmak elvesztik ijesztő egyértelműségüket: nemcsak Ábel az áldozat, de Káin talán még inkább az. Ennek szívszorítóan drámai kifejezője James Dean modern Káinja. Cal eredménytelenül küzd apja szeretetéért, aki másik fiát, a szelíd, a konfliktust elutasító Aront kedveli. Az érzékeny, bonyolult lelkű, nyugtalan természetű Cal fényt derít kitaszított anyja múltjára és jelenére...
A jó és rossz kapcsolata, forrásai az igazsággal, a szeretettel.
A film számomra megrendítő és meghatározó élmény. (Nem fecsérelem leírhatatlan dolgok leírására az írást - mindenki tapasztalja meg saját maga hogy mit mond neki a film).
~5/5
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() |
Az egyik kulcs rész a könyvből:
- Az amerikai Standard Biblia megparancsolja az embereknek, hogy győzedelmeskedjenek a bűn fölött, és ezen az alapon a bűnt egyszerűen tudatlanságnak lehet nevezni. Jakab király Bibliája megígéri, hogy „uralkodni fogsz” a bűnön, ami annyit jelent, hogy az emberek bizonyára győzedelmeskednek majd a bűn fölött. De a héber szöveg a „timsel” szót használja, ami annyit jelent: „lehet”, vagyis választást enged az embernek. Talán ez a legfontosabb szó az egész világon. Arra utal, hogy nyitva áll az út. A felelősséget visszahárítja az emberre. Mert ha igaz, hogy lehetőséged van megtenni valamit, akkor arra is lehetőséged van, hogy ne tedd meg. Érti már?