HTML

Beyond silence - Film-kritiks

Egyéni, szubjektív vélemények filmekről, ajánlók, elrettentők.

Mindenkinek jogát a saját véleményhez nem vitatom el, de a sajátomat sem rejtem véka alá. Kinek mi tetszik...

Értékelés:
1: nézhetetlen 2: rossz 3: oké/elmegy 4: jó 5: zseniális

Friss topikok

Film ajánló

Ezeket ajánlom megtekintésre, nekem bejöttek:

cím
magyar cím

12 Angry Men
Tizenkét dühös ember

A csodacsatár

A tizedes meg a többiek

About Schmidt
Schmidt története

Adaptation
Adaptáció

Aladdin

Alien
A nyolcadik utas: A Halál

Aliens
A bolygó neve: halál
Alien 2

American History X
Amerikai história X

An Inconvenient Truth
Kellemetlen igazság

Animal Farm
Állatfarm

Armageddon

Árvácska

Az erdő kapitánya

Bambi

Banpaia hantâ D
D, a vámpírvadász - Vérszomj
Vampire Hunter D: Bloodlust

Batman

Ben-Hur
Ben Hur

Born on the Fourth of July
Született július 4-én

Braveheart
A rettenthetetlen

Bruce Almighty
A Minden6ó

Byousoku 5 senchimeetoru
5 Centimeters per Second

Cactus Flower
A kaktusz virága

Casablanca

Cassandra's Dream
Kasszandra álma

Changing Lanes
Ütközéspont

Contact
Kapcsolat

Crash
Ütközések

Cséplő Gyuri

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
Dr. Strangelove, avagy hogyan szoktam le az aggódásról és szerettem meg a bombát

Dumbo
Dumbó

Earth
Föld

East of Eden
Édentől keletre

Enemy at the Gates
Ellenség a kapuknál

Finding Nemo
Némó nyomában

First Blood
Rambo - Első vér
Rambo: First Blood

Forrest Gump

G.I. Jane

Gattaca

Gladiator
Gladiátor

Grumpy Old Men
A szomszéd nője mindig zöldebb

Hercules
Herkules

Hombre
A hallgatag ember

Hoshi no koe
Voices of a Distant Star

Hotaru no haka
Szentjánosbogarak sírja
Grave of the Fireflies

Ico, el caballito valiente
Ico, a bátor lovacska

Jurassic Park

Kontroll

Koyaanisqatsi
Kizökkent világ

Léon
Leon, a profi

Les Triplettes de Belleville
Belleville randevú - Francia rémes

Les visiteurs
Jöttünk, láttunk, visszamennénk

Letters from Iwo Jima
Levelek Ivo Dzsimáról

Lilja 4-ever

Love and Death
Szerelem és halál

Macskafogó

Match Point

Memorîzu
Memories

Mese a 12 találatról

Metropolis

Mimi wo sumaseba
A könyvek hercege
Whisper of the Heart

Mission to Mars
A Mars mentőakció

More
Több

Natural Born Killers
Született gyilkosok

One Hour Photo
Sötétkamra

Oscar

Planet of the Apes
A majmok bolygója

Platoon
A szakasz

Rarg

Ratatouille
L'ecsó

RoboCop
Robotzsaru

Seppuku
Harakiri

Shin seiki Evangelion Gekijô-ban: Air/Magokoro wo, kimi ni
Neon Genesis Evangelion: The End of Evangelion

Shrek

Shrek 2

Sphere
A gömb

Star Wars: Episode II - Attack of the Clones
Star Wars II. - A klónok támadása

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith
Star Wars III. - A Sith-ek bosszúja

Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi
Star Wars VI. - A jedi visszatér

Sunshine
Napfény

Superman

Teenage Mutant Ninja Turtles
Tini nindzsa teknőcök

The Andromeda Strain
Az Androméda törzs

The Animatrix
Animátrix

The Dark Knight
A sötét lovag

The Day the Earth Stood Still
A nap, mikor megállt a Föld

The Hunchback of Notre Dame
A Notre Dame-i toronyőr

The Incredibles
A hihetetlen család

The Lion King
Az oroszlánkirály

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
A Gyűrűk Ura - A Gyűrű Szövetsége

The Lord of the Rings: The Return of the King
A Gyűrűk Ura - A király visszatér

The Lord of the Rings: The Two Towers
A Gyűrűk Ura - A két torony

The Matrix
Mátrix

The Matrix Reloaded
Mátrix - Újratöltve

The Matrix Revolutions
Mátrix - Forradalmak

The Truman Show
Truman Show

Thirteen Days
Tizenhárom nap - Az idegháború

Tropic Thunder
Trópusi vihar

Vozvrasenyije
Visszatérés
The Return

Vuk

Wall Street
Tőzsdecápák

WALL·E

2001: A Space Odyssey
2001. Űrodüsszeia

A Beautiful Mind
Egy csodálatos elme

A Man for All Seasons
Egy ember az örökkévalóságnak

Alien: Resurrection
Alien 4 - Feltámad a halál

Amadeus

Ámbár tanár úr

Annie Hall

Any Given Sunday
Minden héten háború

Anything Else
Csak az a szex

Apocalypto

Austin Powers: The Spy Who Shagged Me
KicsiKÉM - Sir Austin Powers 2.

Back To The Future
Vissza a jövőbe

Back to the Future Part II
Vissza a jövőbe 2

Back to the Future Part III
Vissza a jövőbe 3

Baraka
Világok arca: Baraka

Ben X

Bound
Fülledtség

There Will Be Blood
Vérző olaj

Linkblog

Egyéni, szubjektív vélemények filmekről, ajánlók, elrettentők

2009.12.25. 00:07 Beyond silence

Sötétkamra [2002]

One Hour Photo [2002]
Sötétkamra
(Mark Romanek)
amerikai dráma, thriller

'Nagyon jó film', a hangulat, a történet, a főszereplő, a pszihológia, az ábrázolás, a zene.

~5/5

Seymour egy nagyáruházban dolgozik, fényképeket nagyít. Yorkinék a kedvenc vásárlói. Már hat éve itt nagyíttatják a családi fotóikat, és ha ők rendelnek, Seymour minden képből kettőt készít: egyet magának tesz el. Egyre közelebb kerül hozzájuk

 

 IMDb  PORT.hu
 RT  trailer
 Wikipedia  

 

 

4 éves agymenésem róla:


Sy egy szerencsétlen, jószívű figura (ember), aki habár nem együgyű (sokszor tesz mély gondolkodásáról tanú bizonyságot elbeszélései során), de naiv, azt is mondhatjuk hogy hinni akar valamiben, találni akar valamit.

Az élete üres, magányos.

Jól érzékeltette ezt az a jelenet mikor régi képeket lapozgat a piacon és azok értékéről, jelentéséről beszél, hogy azok ha mást nem is kifejezik a képen "léteztem", "egyszer fiatal voltam és boldog", "és valaki számára voltam olyan fontos ezen a világon hogy megörökítsen" (elkészítse a képem). Sy nem volt sose boldog, fiatal korában amikor még a fényképeknek és a vevőinek sem élhetett, még kevésbé. Létezett, de nem volt senki sem akinek olyan fontos lett volna hogy lefényképezze. Kivéve sajátmagát, egyszer, azt is az utolsó maradék filmkockára. ("hurrá most már Syról is van képünk" [a photoguy, a fotós fazon] és az asztalra hajította az apa a képet...]

Gyerekkori betegsége, játszotta talán a legnagyobb szerepet a fenti félelmek*
1, és azokra "gyógyírek" (tüneti, elaltató kezelések) kialakulásában, amelyek végül vezetek lelkének eltorzuláshoz.

Gyermek korát, ami legfontosabb a személyiségi gyökerek kialakulóban elszeparáltan, betegsége miatt elszigetelten töltötte, nem tudott valójában szocializálódni, amikor embertársai közé került sem volt "túl népszerű". A menekülés lett ennek következménye, ami folytán nem alakult ki képe a valóságról, nincs meg az igazi realitás érzéke. (Ami egy bizonyos szempontból - ahogy a filmben is egyik másik szereplőnél megfigyelhetjük- el is vakíthat.)

A fényképek, a fényképezési utáni vonzódása nagyon szép dolog. A probléma ott kezdődik, mikor semmi mást nem talál, lát az életben, a világból. A fényképek, a velük töltött munka válik a legfontosabbá számára, a legszorosabb kötelékek hozzájuk fűzik. ÉS mint az film első monológja mondja: a családi képek csak boldog pillanatokat örökítenek meg. (mielőtt képzeletben belép a Yorkin-házba, pedig arról beszél hogy az apróságok amikről senki sem készít képet (használt ragtapaszok, benzinkutas, a zselére szállt darázs*) "pedig ezek a dolgok tükröznék igazán életünket, de ezeket az emberek nem fényképezik le" vagyis Sy ezeket a valóság elemeit nem látja*. Olyan kicsit mint ha csak rózsaszínen látna, mintha csak a reklámokról ismerné a világot (! mint pl. amikor ül a tévé előtt, és Simpson családot néz*
2 - a sötétben ül,a tévének meredt szomorú rezzenéstelen arcán a tv fényei kúsznak, villognak - ezt hasonlatként is felfoghatjuk Platón ideatanának egyik példájára: ha egy ember egész életében egy barlangba lenne láncolva, úgy hogy semmi mást ne érzékeljen a világból, csak háta mögött égő tűz által a barlang falára vetett árnyakat - és ezt fogná fel valóságnak (tegyük fel hogy a világ zajlik a tűz előtt), és nem tudna mást elfogadni annak mert ha kivinnénk a "való világra" (kérdés hogy amit mi valóságnak nevezzünk nem e szintén falra vetett árnyak*3) a vakító fénytől, a vakító felfoghatatlan igazságtól megvakulna, nem bírná semmiképp sem felfogni (nagy valószínűséggel legalábbis).

Ezt a gyönyörű hasonlatot erősítik például: az első képek, mikor egy vaku villan (kicsit gúnyos viccel, hogy pont a fényképező vakít az igazság vakító fényével, mikor ép az vakított a hazugsággal, a téves látással - a fényképek (vagyis a jelentős részük, az olyan átlagember számára, mint Sy a felszínen (!) lévők- nagyrészűk a "csalási fotók") hazudnak. Legfőképp a Yorkin családé, melyből az sugárzik hogy tökéletes az életük ("free of tragedy") -a mi legfőképp a családfő hazugságából gyökerezik, terebélyesedik. Amire végülis megoldást Sy adja (!). Az ö szempontjukból minden rendbe jött Sy megváltásával, de azt hogy ő vele mi történt nem tudjuk. Az utolsó képekből talán arra gondolhatunk, hogy örökre benne maradt egy "családi képben", a vágyait továbbra is evvel az idillel (ideával - Platón) azonosítja, mivel (mint Platón is mondja) ebből (ha hazugságokból épül fel az egész életed) nem lehet felébredni. *
4

Ezek nagyon szépek voltak befejezésnek volt szerintem, de mindenkép szeretnék még megosztani néhány példát: például: a horrorisztikus Sy álmában, talán meglátja a képeket, a szemei szinte "kiömlenek", evvel is érzékeltetve a felfoghatatlanságot, a feldolgozhatatlanságot. (Oidipusz!)

A végén a menekülés (menekülés az igazságtól!) már a hosszú folyosó is nagyon hatásos, de igazi rím erre mikor fut le a parkolóban (körbe-körbe-körbe!!! [becsavarodás]) világító neoncsövek mindenűt, olyan mint ha előlük, a fény elöl az igazság elöl menekülne; majd reflektor vakító fénye mikor elkapják, térde ereszkedik és látszik hogy nem tudja felfogni...

Előrébb valamivel, mikor átrohan az előadótermen (ez a jelenet világított rá nekem a film eme lényegére), láthatunk egy szemet, és egy szikét. És azt haljuk: "amely visszafordítja a retina torzulásának hatásait"
erre rímel a kés a mosdóban is.



a csillagosokat utólag kérem elolvasni a szövegkörnyezettel újraolvasva!

*1: amik közül "a legnagyobbak már megtörténtek velünk"
*2: egyébként ez az ötlet a Taxisofőr című 1976-os Martin Scorsese filmből vetté át a rendező (a hivatalos oldalról idézet nyíltan meg is nevezi, nincs ebből semmi problematika) a fő különbség csak az, hogy a Sötétkamrában sokall jobb! :)
*3: [egy olyan változatot is elképzelhetünk hogy a televízió szolgáltatja a fényt, de ez egy sarkított, nem általános igazságú példa gondolkodjatok előzőben mikor minden amit látunk árny csupán - akárcsak a Mátrixban)
*4: [Mátrix ugye]
**: Voltakép a fénykép a valóság leképezése, bizonyos kép elferdítése, a fényképező felfogása szerinti "valóság". Ez nagyon szépen párhuzamos egy "torzult retina", egy megbomlott elme által láthatott világgal- és ebben az a gyönyörűség hogy egy fényelőhívóról van szó.

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://beyondsilence.blog.hu/api/trackback/id/tr41621630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása